Petri Rajala Tamperelainen kaupunginvaltuutettu ja kauppatieteiden opiskelija. Kaikki täällä esittämäni näkemykset ovat täysin omaa yksityisajatteluani eivätkä edusta mitään muuta tahoa. Lue minusta ja ajatuksistani lisää kotisivultani!

Autovero poistettava — ympäristö ja turvallisuus kiittävät

”Väliaikainen” autovero otettiin Suomessa käyttöön vuoden 1958 alussa. Tällöin eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden.” Ilmeisesti valtion poikkeuksellisen kireä rahatilanne ei ole ollut kovin tilapäinen olotila, kun väliaikaisuutta on kestänyt jo yli 60 vuotta. ”Väliaikainen” autoveromme on pian kestänyt jo pidempään kuin ikuiseksi väitetty Neuvostoliitto.

 

Suomi on Euroopan ja koko maailman vauraimpia ja kehittyneimpiä maita. On käsittämätöntä, että valtio on tehnyt meistä autojen suhteen takapajulan. Suomen autokanta on huomattavasti EU-keskiarvoa vanhempi. Pitkien välimatkojen ja ankarien talvien Suomessa tulisi päinvastoin olla muuta maailmaa uudempia ja parempia autoja.

 

Teknologian kehityksen ansiosta autoteollisuus tuottaa vuosi vuodelta ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia autoja. Suomi sen sijaan ampuu itseään jalkaan hidastamalla verotuksella uuden teknologian siirtymistä käyttöömme. Tällä tavoin valtio heikentää liikenneturvallisuutta ja kiihdyttää ilmastonmuutosta.

 

Autovero on myös sosiaalisesti epäoikeudenmukainen ja elitistinen. On väärin, että valtio yrittää tehdä uusilla autoilla ajamisesta hyväosaisten yksinoikeuden. Auto ei ole mikään luksushyödyke, vaan tavallisten suomalaisten arkea sujuvoittava kulkuväline, joka on monelle välttämättömyys. Autoveron poistaminen ei myöskään estä julkiseen- ja kevyeen liikenteeseen panostamista.

 

Liikenneturvallisuudesta ja ympäristöstä välittämisen tulee näkyä juhlapuheiden lisäksi myös teoissa. Suomalaisille vaarallisen ja ympäristölle haitallisen autoveron poisto olisi erinomainen teko, josta hyötyisivät kaikki suomalaiset — sekä nykyiset että tulevat sukupolvet.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kokoomuslainen toteaa: "Autovero on myös sosiaalisesti epäoikeudenmukainen ja elitistinen. On väärin, että valtio yrittää tehdä uusilla autoilla ajamisesta hyväosaisten yksinoikeuden."

Muutama kysymys:

Jos autovero poistetaan, niin mitä tapahtuu sille kymmpitonnin vanhan Hiluxin arvolle? Vinkki: se laskee autoveron verran ja lisäksi sitä on vaikea saada kaupaksi.

Uuden vastaavan hinta laskee autoveron hinnan verran, mutta vaihdokin hinnan laskun myötä erotus on aivan sama tai jopa negatiivinen mikäli myynnistä tulee vaikeaa.

Tarvittava väliraha on siis sama tai jopa suurempi.

Joten jos nyt vaan ihan rehellisesti perustelisit asiaa sillä, että haluat halvemmallla päheemmän auton.

Miten tämä siis paransi vähäaosaisten elämää?

PS. Hyvä että vinkkaat silmää profiilikuvassasi, se antaa viitteitä sisällöstä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Oikeastaan viestisi oli aika ajattelematon. Tuon logiikan mukaan autoveroa tulisi korottaa kautta linjan, niin vaihdokeista saisi sitten paremman hinnan. Kysehän on vain ylimenokauden "ongelmasta". Kun nyt käytössä olevat muutaman tonnin rotiskot on romutettu olemme puhtaalla pöydällä ja jokainen voi nauttia halvemmista ajokeista. Ei ole mitään syytä luopua tästä ajatuksesta siksi, että muutaman vuoden aikana ne vanhat ritsat eivät enää menisi aivan samaan hintaan kaupaksi. Ja onhan niilläkin ostajansa sellaisista, joilla ei ole nyt ollut varaa edes niihin. He saavat ne sitten halvemmalla, ensiajokikseen.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Ja onhan niilläkin ostajansa sellaisista, joilla ei ole nyt ollut varaa edes niihin. He saavat ne sitten halvemmalla, ensiajokikseen."

Kuikka tulee tässä kumonneeksi loputkin blogistin ympärist- ja turvallisuusargumenteista. Autovero ei siis poistakaan niitä vanhoja turvattomia ja saastuttavia pommeja liikenteestä, vaan tuo niiden päälle uusia autoja liikenteeseen?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #3

Kyllä vain, mutta ne vanhat rojut katoavat muutamassa vuodessa sitten.

Tietysti omistajan kannalta on aina hyvä jos omaisuuden arvo säilyy tai kasvaa, mutta täytyy olla suopea myös niille, joilla ei vielä ole omaisuutta, jota he liikkumistarpeensa tyydyttämiseksi tarvitsisivat. Silloin mahdollisuus hankkia se halvemmalla on sosiaalista oikeudenmukaisuutta edistävä asia. Kokoomus on tässä köyhän asialla!

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #4

Oikeastihan siellä "pommien" osastolla auton hankintahinnalla ei ole juurikaan vaikutusta, vaan ne todelliset kustannukset tulevat auton liikennekelpoisena pitämisestä ja liikennevakuutuksesta.

Ehkä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden esitaistelija Kokoomus ehdottaa seuraavaksi katsastuksista ja pakollisista liikennevakuutuksista luopumista, jotta köyhillä on varaa autoilla? Tai sitten Rajalat haluavat vain Bemmiinsä nykyistä isomman koneen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #6

Oma merkityksensä auton ostohinnalla PA-tilanteessa olevalle hankkijalle on joka tapauksessa.

Mutta oleellisempaa on nimenomaan se, että veron poistamisen kautta ne paremmatkin tulevat useamman ulottuville ja mainitsemasi ongelma nykyisten ajokkien arvon alennuksesta on siis todellakin äärimmäisen lyhyt ylimenovaihe.

Tuntuu, että tässä nyt periaatteessa halutaan vastustaa jotain, jonka väärä taho on esittänyt.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #10

Näyttää Nettiautossa halvin tieliikennekelpoinen henkilöauto irtoavan 150 eurolla. Mikähän mahtaa olla autoveron vaikutus ko. auton hintaan?

Se oli muuten Kaistakorpi joka arvon alennuksesta kirjoitti. Minä olen kommentoinut ainoastaan Rajalan hupijuttuja ympäristövaikutuksista ja sosiaalisesta epäoikeudenmukaisuudesta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #4

Toisen romu on toisen aarre.
Onneksi jotkut vielä viitsivät korjailla ja entisöidä vanhaa.
Helsingin cruising on nykyisin jo turistinähtävyys.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #7

Joskus itsekin jossain Cruisingissa käväisseenä uskallan väittää, että siellä pyörii vähän toisenlaisia kulkineita.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Heh. Autoveroa esimerkiksi Audi A6 farkussa on mallista riippuen sellaiset 9000-20000€. Nissan Leafissa autoveroa on about 1000€. Millaisellahan mekanismilla autoveron poistaminen ohjaisi autojen hankintaa ympäristöystävälliseen suuntaan?

Että kun isolla moottorilla varustetut ja eniten hiilidioksidipäästöjä tuottavat autot halpenisivat eniten, ihmiset alkaisivat ostaa vähäpäästöisimpiä?

"Autovero on myös sosiaalisesti epäoikeudenmukainen ja elitistinen."

Jep. Ferrari 488 GTB:ssä autoveroa on 190 000€, Toyota Corollassa 4000€. Haluaisitko avata lisää sitä epäoikeudenmukaisuutta ja elitistisyyttä?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Köyhille autovero on omassa taloudessa suurempi taakka kuin sellaiselle Ferrarin ostajalle konsanaan. Voisihan se Ferrarin ostajakin ostaa sen Toyota Corollan, jos niikseen tulee, mutta hänen kannalta olisi suurin piirtein samantekevää olisiko sitä veroa maksettava vai ei. Köyhälle asia ei ole näin.

Tuo on omituista ajatuksenjuoksua. Pidetään hinnat korkeina, jotta rikkaatkin joutuisivat maksmaan enemmän. Vanha sanonta kuuluu, että kateus vie kalatkin järvestä, ja kateuttahan suomalaiseksi perisynniksi on luonnehdittu, mutta en uskonut, että se nyt aivan tuollaisissa sfääreissä voisi näyttäytyä.

Mitä tulee siihen ympäristöystävällisyyteen, niin se on nyt sellaista tyhjänpäiväistä ja merkityksetöntä pohdiskelua ylipäätään.

Toimituksen poiminnat